Rya Golfklubb

Rya Golfklubb bildades 1934 och hette då Helsingkrona GK.
Klubben bytte namn till Rya 1936 och blev året efter invald i SGF som 19:e klubb i landet.
Fram till 1948 hade klubben endast 9 hål, men i och med utbyggnaden till 13 hål detta år var man ett steg närmre förverkligandet av en 18-hålsbana.
1956 får man äntligen 18-hål och blir fr o m detta år en anläggning att räkna med när större arrangemang skulle fördelas i golfsverige.

2014 öppnades vår 6-hålsbana Rya East för spel.

18-hålsbanan Rya Old Course har sedan starten haft ett flertal hål med riktig seaside-karaktär.
Dessa har under alla år varit kännetecknet för Rya tillsammans med de hål som spelas från landborgen, där utsikten mot Öresund är oerhört betagande.
Rya Old Course rankas som nummer 22 bland landets golfbanor, en placering vi aktivt strävar efter att förbättra.

Pojkminnen från Rya

Vi önskar er varmt välkomna till en pärla vid kanten av Öresund!